zaterdag 31 december 2016

Terugkijken op 2016 en een vooruitblik 2017

Beeld in wording
Het jaar 2016 is voorbij gevlogen en inmiddels zijn we vier en half jaar bezig in onze bouwval. Voor mijn gevoel ben ik er dit jaar  amper geweest en is er nauwelijks iets gebeurd. Gevoel is echter een bedrieglijk iets en als je naar de feiten kijkt zijn we vaak in Stünzel geweest en is er weer een immense hoeveelheid werk verzet.  Werk gedaan door ons als gezin, onze familie, vrienden, collega's, buren, passanten en andere enthousiastelingen uit Nederland, Duitsland, België, Finland, Portugal, Engeland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Oekraïne, Rusland, Kazachstan en Friesland. 


Wat hebben we allemaal gedaan?


De doelen van vorig jaar zijn allemaal behaald, behalve het afmaken van kamer 8 en een start maken met kamer 1 en 2.  Inmiddels zijn kamer 7 en kamer 9 af,  kunnen we douchen in de nieuwe badkamer, is de woon en eetkamer geverfd (blue hotel), is er een tweede biomeiler, is het dak achter gerestaureerd.  Daarnaast is er nog veel meer gebeurd dat allemaal niet in de planning stond zoals houthakken, houtkunst, biomeiler conferentie, verbeterd internet, gordijnen, verven en allerlei andere dingen die veel tijd nemen maar minder opvallend zijn.

Badkamer, kamer 7, 9 en woonkamer


Hoe vaak waren we er en is dat niet slecht voor het milieu ?


Hoe vaak we in 2016 in Stünzel geweest zijn is moeilijk te zeggen maar toch zeker de helft van het aantal weekenden van het jaar, dus laten we zeggen 26 keer. Dat betekent dat we dan dus minimaal 26 x 2 x 405 kilometer = 21060 km hebben gereden. Aangezien de auto iets van 1:19 rijdt, hebben we 1108 liter diesel verbrandt, niet erg ecologisch allemaal hoor ik u zeggen.  Maar dat kun je compenseren door een biomeiler of bos te kopen, bijvoorbeeld bij Trees4all en dat heb ik dan ook zojuist gedaan. In totaal kost dat 44,70 euro welke wordt geïnvesteerd in bossen Bolivia en Nederland. Ik vind het belangrijk om in bos en bomen te investeren, er wordt door de mensheid op een waanzinnige manier ontbost en dat gaat de mensheid inmiddels op korte termijn grote problemen opleveren. Je kan dit feit negeren onder het mom van na ons de zondvloed, of je kan hier tegen protesteren  (Avaaz) en/of je neemt zelf het heft in handen en werkt mee aan dit soort tegenbewegingen die gewoon aan de slag gaan. 

Biomeiler bouwen en conferentie



Deze blog


Het aantal lezer van deze blog groeit nog steeds, iedere maand zijn er weer een paar meer. Het is leuk om te merken dat er ook veel lezers in het buitenland zijn zoals de Filipijnen, Noorwegen,  Frankrijk, België eigenlijk heel europa, de laatste weken ook wat hits uit Thailand, en ook vaste fans in Reunion. Vaak in het weekend zijn er mensen die alles lezen wat ik geschreven heb. Het geeft echt wel voldoening om te weten dat er lezers en fans zijn, daarom ga ik er ook in 2017 gewoon mee door.

Google zelf maakt een beetje een puinhoop van de support voor het blogger.com platform. Handige features worden verwijderd, bugs worden zelden gefixed en ik zit er dan ook sterk over te denk om naar een eigen Wordpress installatie over te stappen. Zeker met een onbetrouwbare gek als Trump aan de macht vind ik het opeens geen fijn idee meer dat mijn data in de USA op een server staat, ik kan de blog beter in Duitsland gaan hosten denk ik. Is echter een bult werk een dergelijke migratie, maar ik ontkom er niet aan, vermoed ik.

Is het nog steeds leuk ? 


Het leukste van dit project is het project zelf, het einddoel voor zover dat is bestaat, is eigenlijk maar bijzaak. Experimenteren, leuke mensen ontmoeten, genieten en open staan voor nieuwe dingen daar gaat het om. 

Iedere keer als we er heen gaan wacht er wel weer een af andere verrassing, het mag dan wel een afgelegen piepklein dorp zijn, er is altijd wat te beleven.  

Ik ben nog steeds blij dat we uiteindelijk voor Duitsland gekozen hebben, ten eerste omdat het goed en snel aan te reizen is, ik de taal goed spreek en ten derde omdat Duitsland een fijn land is met behulpzame mensen. 
Dakwerkzaamheden

2017 


Gaan er in 2017 nog dingen anders gebeuren ? Ben van plan iets minder vaak heen te gaan, maar dan wel  langer, zodat we minder kilometers maken en meer besteedbare klustijd hebben. Wellicht lukt het dan beter om kamer 8 af te maken, kamer 1 en 2 aan te pakken, het trappenhuis op de 2e af te verven en de woonkamer helemaal af te maken (plinten, ornamenten, gordijnen, deuren, kozijnen). 

In de zomer wil ik iets aan de leien aan de noordzijde doen. Verder moet er bij de achterste schuur nog een keer geverfd worden en dan kan de houten steiger afgebroken worden.

In de tuin gaan we borders maken met en zonder biomeiler compost, zodat we de verschillen kunnen zien.

Wat betreft de verwarming hoop ik dit jaar kamer 1 en 2 aan te sluiten, de gang en de heren WC. Ons gewonnen zonnepaneel zou aangesloten kunnen worden en de biomeiler moet nog steeds op een betere manier met een warmtewisselaar aan het huis worden gekoppeld. 

Kortom ook in 2017 genoeg te doen. Heb je zin om een keer te helpen laat het me weten. Ook zijn we open voor mensen die langere tijd in het huis willen verblijven in ruil voor kluswerk.


Lieve mensen allemaal bedankt voor de hulp, donaties en vriendschap. Een voorspoedig 2017 allemaal en in 2017 ontmoeten we elkaar weer!

Lente, ik verlang er naar


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Google+