zaterdag 1 juni 2013

Verrassingen zijn altijd leuk

Never a dull moment in Stünzel zouden de Engelsen zeggen, komen we (Peter Jan, Rixt en ik) donderdagavond aan ligt de hele tafel vol met bloemblaadjes, lieve bedank briefjes, snoepjes en cadeautjes in  de vorm van nieuwe handvaten voor de kinderstepjes.  Dat is nog eens fijn binnenkomen! Bleek dat de buurman een hele ploeg mensen had rondgeleid en die waren zo aardig geweest dit allemaal achter te laten.

Doel van ons bezoek was eigenlijk een radio WDR 5 uitzending bij te wonen en tevens te figureren in deze uitzending. De uitzending van Thema NRW, "Gut leben auf dem Dorf", ging over de plattelandsproblematiek van ontvolking, vergrijzing, voorzieningen die verdwijnen enzovoort. We kennen dit ook in Nederland, wij zijn ooit in 1996 in Spierdijk gaan wonen omdat er in dit dorp zoveel voorzieningen waren: bank, postkantoor, bus, pinautomaat, twee supermarkten, restaurant, cafe, garage en bakker. Anno 2013 resteren alleen de laatste drie nog, de rest is weg, en in Duitsland is het niet anders dus. Gaan de voorzieningen weg, dan trekt uiteindelijk ook de jeugd weg en ontvolken de dorpen, dat was het thema van de uitzending.

De live uitzending vond plaats vanuit het café tegenover, en er werd live geschakeld naar een aantal andere locaties in de streek, o.a. naar ons in het Gasthaus. Er volgde een kort interview met buurman Heinz en mij over de redding van het huis. Leuke was dat we op de achtergrond verbouw geluiden moesten maken, dus zaten we met een ploegje met hamers te timmeren en zaaggeluiden te maken, het leek wel een hoorspel. De boormachine deed het ook goed trouwens, en Peter-Jan werd gemaand het zachter te doen, omdat ik de interviewer niet meer kon verstaan, ik moest op een bepaald moment wel moeite doen om serieus te blijven tijdens het interview.  Maar alles voor het goede doel, de luisteraars in het café zeiden dat het perfect te verstaan was en geluiden slechts op de achtergrond te horen waren, knap werk van die audio technici.

Vooraf aan de uitzending nog een heerlijk uurtje gelopen in het bos in de storm en regen, ik dacht dat het nooit waaide aldaar, maar nu hebben  we dus toch eens een echte herfstdag meegemaakt. Windkracht 8, horizontale regen en dat de hele dag. Ik zei tegen Heinz, dat dit ongeveer het dagelijkse kost is in Noord Holland en toen keek hij mij iet wat ongelooflijk aan.... Maar volgens mijn schoolgaande kinderen is het echt zo, als zullen de statistieken vast iets anders uitwijzen.

Peter Jan, heeft ons nog een perzikboom geschonken die we op een mooie zonnige plek hebben gezet. Ben benieuwd wanneer we kunnen oogsten, en hoe ze zullen smaken.  Verder in de tuin als verassing 10 kuub beuken stookhout (ik dacht dat komt pas in oktober), dat nog gekloofd moet worden, en dan nog twee jaar moet drogen. Nog een leuk klusje voor sterke mannen, of zullen we maar een machine inhuren ?

Goldeiche
Dan zijn we nog wezen kijken bij de Goldeich (iets voorbij Bad Berleburg), een aparte eikenboom die drie weken goud geel blad heeft en dan weer groen wordt.   Leuk om een keer te zien, alleen ontbrak de zon voor een echt spectaculaire foto, dus wellicht volgende week nog een kans.

Na de uitzending zijn we op bezoek gegaan bij een bevriende bio-boer / aannemer (mensen hebben hier vaak twee beroepen, ga ik ook nog eens iets over schrijven) in de omgeving, die nog een grondstuk te koop heeft waarop vrij gebouwd mag worden. Hij wil dat ik het onder aandacht breng bij Nederlanders, en ik doe dat natuurlijk graag. Hij woont ongeveer een bergrug verder en de locatie van het stuk grond is echt heel mooi, daar kun je inderdaad een prachtig iets met veel uitzicht realiseren. Verder gebruikt hij een heel interessante Oostenrijkse ecologische houtbouw variant waarmee een energie zuinige woning naar wens gemaakt kan worden. Ik ga voor hem een mooie advertentie op marktplaats zetten.

Wij gingen voor een dagje heen en dachten maar weinig te zullen beleven, nee in Stünzel maak je altijd wat mee.

2 opmerkingen:

  1. @ Welk een opgave!
    Ik doe het je niet na...ik bewonder ik je des te meer! Dank voor het delen Frank!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk verslag. Grappig om mee te doen aan zo'n uitzending.....inderdaad hoorspelachtig. Nu weet je meteen hoe alle programma's van "Ik vertrek" in elkaar gedraaid worden. Wat bijzonder die eikenboom. Ik hoop dat je nog tijd hebt om een opname te maken als de zon gaat schijnen! Anders volgend jaar.
    Groeten en sterkte met al het werk. Lilian

    BeantwoordenVerwijderen

Google+